مقاله

نصب کاغذ دیواری روی رنگ پلاستیک

کاغذ دیواری در اصفهان

زیرسازی کاغذ دیواری

نصب کاغذ دیواری روی رنگ پلاستیک، در این مقاله قصد داریم تا آموزش نصب کاغذ دیواری روی رنگ پلاستیک را بیان نماییم نکات  مهمی وجود دارد که شما باید در هنگام چسباندن کاغذ دیواری روی رنگ پلاستیک رعایت نمایید. بیایید اول موضوع را به صورت پایه‌ی بررسی نماییم؛ در این صورت به راحتی راهکار برای شما مشخص می‌شود. چرا ما باید دیوار یا سقف را با رنگ پلاستیک پوشش می‌دهیم؟ منظور این است با اینکه در چند ساله اخیر رنگ آکرولیک در بازار وجود دارد که هم کیفیت بسیار بهتری از رنگ پلاستیک دارد و هم فوق‌العاده محکم‌تر، زیباتر و بدون بو است.

چرا بعضی از افراد و نقاشان از رنگ پلاستیک استفاده می کنند؟ یکی از دلایل مهم استفاده از رنگ پلاستیک روی دیوار ارزان بودن آن نسبت به سایر رنگ‌های دیگر است. معمولا مشتری ها به علت این که کار انجام شد، مقرون به صرفه باشد از رنگ پلاستیک استفاده می‌کنند. پس تعجبی ندارد شما با دیوارهایی مواجه میشوید که نقاش نیز صرفه جویی هزینه کرد! و پست‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین رنگ پلاستیک موجود در بازار را برای رنگ آمیزی خرید و استفاده کرد.

 

نصب کاغذ دیواری روی رنگ اکریلیک

کیفیت یک سری از رنگ‌های پلاستیک در بازار به حدی پایین است که یک گالن پنج کیلویی آن را در همین شرایط نابسامان وگران بازار، با قیمت بیست یا سی هزار تومان عرضه می‌شود. آیا با  این قیمت، در گالن رنگ مرغوب وجود دارد؟ خیر. شما مقداری گل و رزین دارید که دیوار را با آن رنگ آمیزی می‌کنید. و طبیعی است بعد از چسباندن کاغذ دیواری روی آن از دیوار جدا می‌شود.

 

 

 

کاغذ دیواری روی رنگ روغن

نکته بعدی بحث زمان است بسیاری از خانه‌های قدیمی رنگ پلاستیک شدند. علت این امر عدم آشنایی نقاشان در دوره گذشته با رنگ اکرولیک بوده است.( البته گاهی رنگ کاران امروز نیز به دلیل عدم اطلاع از این رنگ استفاده میکنند!) پس شاید شما دیواری ببینید که ۲۰ سال است که رنگ پلاستیک شد است.  در این شرایط حتی اگر بهترین رنگ پلاستیک، در آن دوران خریداری و استفاده شد باشد در اثر مرور زمان چسبندگی خود را از دست داد و به هیچ وجه برای نصب کاغذ مناسب نیست.

معمولا رنگ آمیزی دیوار باعث مخلوط شدن ۳ تا ۵ میلی متر عمق گچ با رنگ می شود. شما پس از نصب کاغذ دیواری می‌بینید که کاغذ دیواری به صورت کامل، با لایه گچ از دیوار جدا شد و بلا استفاده می‌شود. پس در اکثر حالات از رنگ خوب برای رنگ آمیزی رنگ پلاستیک روی دیوار استفاده نمی‌شود و یا  زمان، باعث از بین رفتن اثرات شیمیایی رنگ شد است.

 

چسبندگی رنگ پلاستیک

در مجموع باید این را بدانید چسبندگی رنگ پلاستیک با گچ نسبتاً پایین است. و به علت اینکه این رنگ حلال آب است به راحتی با لایه ی روی گچ مخلوط شد و باعث تضعیف چسبندگی لایه گچ نیز می‌شود. بسیاری از دفاتر و همکاران ما به هیچ عنوان کاغذ دیواری روی دیوار رنگ پلاستیک نصب نمی کند؛ زیرا ریسک این کار بسیار بالاست. البته افراد ماهر برای این کار همیشه انگشت‌شمار هستند. ولی خبر خوب این است که ما با تجربیات زیاد با اطمینان به شما می‌گوییم معمولا کاغذدیواری روی تمام سطوح رنگ آکرولیک ، پلاستیک، روغنی، مولتی کالر و غیره می توان نصب کرد.

 

 

حالا بیایید ببینیم روش کار چیست؟

ولی شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا نمیتوان روی رنگ پلاستیک کاغذ دیواری نصب کرد. بعضی از افراد، علت را در مقاومت کم رنگ پلاستیک میدانند. وی نکته اینجاست که چون رنگ پلاستیک ضد آب نیست در هنگام نصب کاغذ دیواری، رطوبت چسب کاغذ دیواری را به گچ دیوار انتقال می‌دهد و همین امر سبب میشود که گچ به همراه کاغذ دیواری از روی دیوار جدا شود. پس نتیجه میگیریم که اگر بتوانیم دیوار مورد نظرمان را حداقل تا زمانی که چسب کاغذ دیواری خشک می‌شود ضد آب نگه داریم ما میتوانید کاغذ دیواری را بچسبانیم.

بسیاری از افراد پیشنهاد می‌کنند که کل دیوار را با بتونه روغنی و یا رنگ روغن پوشش دهید ولی معمولا این کار هزینه زیادی دارد. پس نیازی به تراشیدن دیوار، زدن رنگ روغنی، ماستیک روغنی و… نیست. شما میتوانید به صورت مستقیم از پرایمرهای مخصوص کاغذ دیواری استفاده نمایید که در این صورت سلامت نصب کاغذ دیواری تضمین شده است ولی به علت عدم دسترسی اکثر افراد به این پرایمر ها ما روش زیر را توصیه می‌کنیم. روش بسیار ساده تر استفاده از پرایمر زیر کار رنگ روغنی است. پرایمرها یا پرایمین‌ها دو نوع هستند حلال اب و حلال تینر.

 

پرامیر حلال آب

پرامیر حلال تینر در هنگام استفاده بوی بدی دارد ولی از پرامیر حلال آب قوی تر است. ولی شما میتوانید مقداری پرایمر حلال آب را رقیق کنید، مقداری چسب چوب و چسب کاغذ به آن اضافه کنید و کل دیوار را به صورت یکنواخت با غلتک یا قلمو پوشش دهید. معمولا یک یا دوبار زدن این محلول باعث میشود دیوار، برای کار شما آماده شود.

 

 

به علتی که معمولا در دست اول پوشش کامل دیوار انجام نمیشود حتما توصیه میکنیم دو یا سه بار دیوار را کاملا با این محلول پوشش دهید. برای زدن دست دوم  ، باید صبر کنید تا مرحله قبل، کامل خشک شود و دوباره کل دیوار را پوشش دهید. حتما باید کل دیوار پوشش داد شود.

 

توصیه های مهم

ما باید تا جایی که می‌توانیم چسبندگی رنگ و گچ را بالا ببریم؛ پس به توصیه‌های زیر توجه فرمایید:

  1. از انتخاب کاغذ دیواری های سنگین برای دیوار رنگ پلاستیک پرهیز کنید. هر چه بار و وزن ایجاد شد روی دیوار کمتر باشد احتمال جدا شدن کاغذ کمتر است.
  2. کلیه دیوار به دقت بررسی و کاردک کشی شود. سستی و پوسته شدن رنگ به صورت کامل تراشید و بتونه گردد.
  3. حتماً از زیر سازی با چسب چوب یا سریش برای دیوار قبل از نصب کاغذ دیواری استفاده شود. کل دیوار را با لایه نازک از چسب چوب یا سریش بپوشانید و سپس یک روز کامل بگذارید تا خشک شود. در صورت مشاهده پوسته شدن مجدد رنگ حتما عملیات ترمیم دوباره به صورت کامل انجام شود و مجددا دیوار چسب بزنید.
  1. در صورت امکان چسب کاغذ دیواری را به صورت کاملا سفت تهیه نمایید. غلیظ بودن چسب باعث می‌شود رطوبت کمتر به دیوار منتقل شد و احتمال خرابی پایین‌تر بیاید.
  2. محیط را حتما گرم نمایید تا به سرعت دیوار خشک گردد.
  3. در پایان کار و پس از گذشت یک یا دو روز حتما لکه گیری انجام شود. اگر جایی از کاغذ دیواری از روی دیوار جدا شد بود با چسب چوب غلیظ چسبید شود.
  4. معمولا به علت اینکه ما دیوار را ضد آب کردیم فرایند خشک چسب کاغذ دیواری زمان میبرد.

 

حباب زیر کاغذ دیواری

نگران حباب های ایجاد شد زیر کاغذ دیواری نباشید ظرف مدت چند روز کار به صورت کامل خشک می‌شود. سعی نکید حبابها را با کاردک یا دست جابجا کنید. روند خشک شدن چسب کاغذ دیواری روی دیوارهایی که پوشش رنگ دارد بسیار کند است، ولی پس از خشک شدن شما با هیچ مشکلی روبرو نخواهید شد.

 

 

 

ترمیم کاغذ دیواری روی رنگ پلاستیک

اگر شما توسط نصاب بی تجربه ای کاغذ دیواری روی دیوار با رنگ پلاستیک نصب کرده اید سعی نمایید اشکالات و جداشدگی های جزعی را با چسب چوب غلیظ ترمیم نمایید.در صورتیکه لایه گچ به کاغذ دیواری جدا شد چسبید است آن را تمیز و مجددا بچسبانید. اگر کاغذ دیواری ها به صورت کلی جدا شده باشد، متاسفانه در اکثر حالا کار خاصی نمیتوان انجام داد.

شما باید کلیه کاغذ دیواری ها را جدا کنید. سپس دیوار را به صورت کامل بتونه کاری ماستیک یا گچ کاری نمایید و مجددا کاغذ دیواری را نصب کنید. در صورت وجود هر گونه سوال میتوانید اینجا را کیلیک نمایید تا از مشاوره تخصصی سایت بهرمند شوید. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. از خواندن نظرات شما بسیار خوشحال می‌شویم. پس نظرات خود را از طریق فرم زیر، با ما درمیان بگذارید. بدانید بی تجربه‌ها می‌گویند این کار را نمیتوان انجام داد؛ ولی با تجربه‌ها دنبال راه‌های بیشتری  برای حل مسئله می‌گردنند.

 

3.5/5 - (6 امتیاز)

4 دیدگاه در “نصب کاغذ دیواری روی رنگ پلاستیک

  1. مهدی گفت:

    سلام اگه بجای پرایمر رنگ روغن بزنم روی رنگ پلاستیک امکان نصب کاغذ هست

    1. سلام و ادب
      بله ولی هزینه رنگ روغن بسیار بالا است دلیل پیشنهاد پرایمر فقط صرفه اقتصادی آن است وگر نه رنگ روغن از نظر مقاومت و ماندگاری بسیار بهتر از پرایمر میباشد.

  2. محمد سرخابی گفت:

    دمتون گرم

    1. سلام و ادب
      موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *