مقاله

عایق صوتی در ساختمان سازی

876876876876

عایق صوتی در ساختمان

عایق صوتی در ساختمان، اگرچه سبک زندگی شهری مدرن در کل زندگی راحتی است اما قطعا چند نقطه ضعف قابل توجه نیز دارد. یکی از مشکلات بسیار آزاردهنده ی که دیر یا زود با آن روبرو خواهید شد آلودگی صوتی است. اگر به این فکر هستید که چگونه یک اتاق را به ارزانی عایق صوتی کنید پس احتمالا شما هم مثل خیلی های دیگر درگیر این مشکل هستید. پس باید در مورد عایق صوتی در ساختمان مطالبی مطالعه کنید. خرید کاغذ دیواری.

برای ساکت کردن سروصداهای بیرون و جلوگیری از ورود صدا به داخل اتاق می توانید لوازم خانه را به سادگی با هدف ایجاد عایق، جابجا کنید. راه بسیار مفید برای اطمینان از این که صداها نمی توانند از دیوارها عبور کنند این است که کمد لباس و قفسه های کتاب را به آن دیوارها تکیه بدهید. بیشتربه روی دیوارهایی که مشترک و یا به سمت خیابان هستند تمرکز کنید.

قیمت عایق صوتی روکار

کار دیگری که می توانید برای اضافه کردن جرم به دیوارها انجام دهید این است که آنها را با بوم های نقاشی یا پرده ها دکور کنید. هرچه پارچه ضخیم تر باشد، صدا هم بیشتر می تواند جذب شود. در واقع، حالا که موضوع ما راجع به دکور است باید توجه داشت که کاغذ دیواری های عایق صوتی می توانند راه مفیدی برای عایق کردن باشند. این کاغذدیواری ها برعکس کاغذ دیواری های معمولی از مواد فومی ضخیم تری ساخته شده است. به نظر می آید ایده ی خیلی خوبی باشد بخصوص برای دیوارهایی که بعد از جابجا کردن کمدها و قفسه ها ،در معرض نمایش قرار گرفته اند.

انواع عایق در ساختمان

از نوارهای درزگیر یا واشر لاستیکی در فاصله ی بین درب/پنجره با چارچوب استفاده کنید. آن ها باعث می شوند که در و پنجره کاملا بسته شود و هیچ هوا یا صدایی نتواند از آنجا عبور کند.

فرش ها فقط برای زیبایی یا گرم و نرم کردن زمین نیستند.یک نقش مهم دیگر آنها در کاهش سروصداست. خیلی از مردم فکر می کنند هرچه سطح سخت تر و ضخیم تر باشد بهتر می تواند صدا را بلوک بکند. درحالی که در واقعیت، کف های چوبی و بتنی سر و صدای بیشتری را عبور می دهند. این مسئله مخصوصا در سرو صدای حاصل از ضربه بیشتر نمودار می شود، مثل صدای قدم ها، یا افتادن اجسام روی زمین.

فرش ها بخاطر ساختار آگوستیک نرمی که دارند، می توانند این ضربه ها را جذب کرده و ارتعاشاتی که به ساختمان منتقل می شود را کاهش دهد. به همین خاطر انداختن فرش در اتاق اصلی خانه ،راهی آسان است برای اینکه صدای ضربه ها از طریق سقف عبور نکنند. ابزار گچی پیش ساخته

عایق صوتی شفاف

صداهای مختلف مانند صدای بوق خودرو، مکالمات افراد بیرون از ساختمان و صدای هرج و مرج و ترافیک از طریق در، پنجره و دیوار وارد ساختمان شده و آرامش ساکنین را بر هم می زنند. این صداها همیشه وجود داشته و نمی توان از ایجاد آنها جلوگیری کرد، اما راهکارهای بسیاری برای دور بودن ازصداها وجود دارد.

در ساخت و سازهای اخیر به دلیل افزایش حجم آلودگی های صوتی سازندگان و پیمانکاران سعی می کنند از مصالحی استفاده کنند که تا حد ممکن مانع از ورود سر و صدا به داخل ساختمان شوند. این مصالح به مقدار قابل توجه از انتقال صوت جلوگیری نموده و مکانی امن و آرام برای رفاه ساکنین فراهم می کنند.

عایق صوتی از جمله نیازهای ضروری در دنیای پر سروصدای  امروزی است و در واقع آن را می توان به عنوان سدی مقاوم در برابر انعکاس و انتقال صوت دانست. امروزه بسیاری از ساختمان ها ی تجاری و مسکونی با این عایق ها مجهز شده اند و استانداردهای لازم برای جلوگیری از سر و صدا در ساخت آن ها رعایت شده است.

یک عایق صوتی خوب چه ویژگی باید داشته باشد؟

یک عایق خوب باید از چگالی مناسب بهره مند باشد تا بتواند حالت آگوستیک خود را حفظ نماید. از این رو قبل از خرید عایق صوتی باید از استاندارد بودن و ضخامت آن مطمئن شوید. شرکت های بسیاری در زمینه تولید انواع عایق رطوبت، صوتی و حرارتی مشغول به فعالیت هستند و محصولات خود را با تنوع بالایی در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند. شما با توجه به میزان مورد نظر و میزان سر و صدا میتوانید نسبت به خرید عایق صوتی ایده آل اقدام نمایید.

برای مثال: برای جلوگیری از سر و صدای تلویزیون، تلفن و مکالمات روزمره می توانید از عایق صوتی دیوار مشترک استفاده کنید. این عایق به صورت رول یا تخته ای مورد استفاده قرار میگیرد و آرامش را برای ساکنین آپارتمانها که اتاق های آنها دیوار به دیوار هم هستند فراهم میکنند. استفاده از عایق صوتی به منظور ایزوله کردن دیوارهای ساختمان ها نه تنها سبب ایجاد محیطی آرام برای ساکنین میشود و از خیابهای شلوغ وهمسایه های پرسر و صدا نیز جلوگیری میشود و راهکارهای حرفه ای برای استودیوها و اتاقهای ضبط صدا نیز محسوب می شود.

 

عایق صوتی مناسب

یک عایق صوتی مناسب سقف، عایقی هست که انرژی صوتی و ارتعاشات را در سقف خانه بهبود بخشد و از انتقال صدا از این طریق جلوگیری شود. در عایق کاری سقف دقت به یه سری نکات ضروری می باشد. ابتدا باید مشخص کنید که جنس سقف خانه شما بتن است یا چوبی و یا آجری؟ صداهای آزاردهنده از کدام قسمت های خانه بیشتر می آیند؟ صداها از چه نوعی هستند؟ صدای تلویزیون، صحبت کردن یا صداهای ضربه ای؟ میزان بلندی صدا چقدر است؟ از عایق صوتی روکار سقف استفاده شود یا توکار؟پس از پاسخگویی به این سوالات میتوانید انواع محصولات عایق صدا رابرسی نمایید و هرکدام که مطابق شرایط کار شماست را به ایزوله ساز سقف موردنظرتان اطلاع دهید تا انجام شود.

پشم سنگ

این ماده یک عایق صوتی، حرارتی و ضد حریق می باشد که از نوعی سنگ آذرین به نام بازالت که بازمانده فعالیت های آتشفشانی است، تولید می شود. پشم سنگ متریالی نارسانا است و هدایت الکتریکی آن صفر می باشد. گل سقفی پلی استایرن

عایق پشم سنگ

این عایق ضد آلرژی است و هیچگونه ضرری برای انسان ندارد. همچنین وزن این عایق سبک است و بار اضافی بر ساختمان وارد نمشود. در تولید پشم سنگ مواد شیمایی به کار نمیرود. دوام و طول عمر این عایق بالا بوده و مواد شیمایی تاثیری برآن نمیگذارد و این محصول از بهترین عایقهای آگوستیک و صوتی محسوب میشود و ازگذشته تا به امروز مورد استفاده قرارگرفته و جز قدیمی ترین عایق ها به شمار می آید.

پشم شیشه

برای تولید این عایق ابتدا  شیشه را مذاب کرده و سپس آن را به الیاف ریز دانه تبدیل میکنند. ساختار الیافی و فیبری پشم شیشه باعث حبس شدن هوا درون آن و خاصیت ارتجاعی میشود.

عایق پشم شیشه

به همین علت است که پشم شیشه باعث شده تا  از این متربال به عنوان عایق آگوستیک استفاده شود و باعث مصرف انرژی شود و با ایجاد تعادل در گرمایش محیط شما، از هدر رفتن انرژی جلوگیری میکند. از این محصول میتوان درعایق کاری دیوارها و سقف ساختمانها و عایق بندی لوله های بزرگ و مخازن و سوله ها استفاده کرد. بیشتر بخوانید: روش های سبک سازی ساختمان

پلی یورتان

فوم پلی یورتان یک نوع عایق صوتی، حرارتی است. در حال حاضر به عایقی پر مصرف در صنعت ساخت و ساز تبدیل شده است. این ماده شیمیایی از ترکیب دو ماده ایزوسیانات و پلی ال که هر دو مایع هستند تشکیل می شود. اسپری فوم پلی یورتان یک عایق آگوستیک مناسب است که از انتقال سر و صدا به داخل ساختمان جلوگیری می کند.

پشم سرباره

پشم سرباره یک عایق معدنی است و از بازیافت ضایعات کوره ذوب آهن بدست می آید. در واقع این محصول جانبی کارخانه فولاد و ذوب آهن است. یک عایق صوتی ایده آل محسوب می شود که از شدت سر و صدا تا حد قابل قبولی می کاهد. از این محصول در تاسیسات و تجهیزات تولید برق و تجهیزات صنایع آهن و فولاد و معادن استفاده می شود.

فوم ایکس پی اس یا XPS

برای ممانعت از ورود صدا به ساختمان، دیوارهای سازه را باید با مصالحی پوشش داد که ضریب صدای بالایی داشته باشند. فوم ایکس پی اس جزء مصالح چند منظوره محسوب می شود که نقش عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی را در ساختمان ایفا می کند .این فوم ساخته شده از پلی استایرین اکسترود شده دارای سلولهای بسته می باشد و از استحکام بالایی برخوردار می باشد. فوم بسیار سبکی بوده و برخلاف ضخامت کم استحکام و مقاومت بالایی دارد.

گاهی این فوم بخشی از سازه به شمار می آید و به دلیل وزن بسیار سبک هیچ بار اضافه ای بر ساختمان وارد نمیکند. سطح این عایق یکنواخت است. در برابر بارهای طولانی مدت بسیار مقاوم می باشد. امکان تولید هیچگونه قارچ یا باکتری درآن وجود نداشته و با گذشت زمان ساختار آن تجربه نخواهد شد. این فوم را میتوان به راحتی برش داد و به عنوان عایق صوتی دیوار بکار برد.

قابلیت شستشو، حمل و نقل آسان دربرابرحرارت، نفوذ ناپذیری دربرابرنم و رطوبت، مقاومت فشاری ایده آل، قابلیت بازیافت، عدم ایجاد حساسیت، قابلیت تولید با ابعاد استاندارد و جذب صدا از ویژگی های این محصول هست که این گزینه را برای عایق کاری تبدیل نموده است. پیشنهاد میکنیم قسمت دوم این مقاله را نیز بخوانید که توضیحات بیشتری در مورد انواع عایق های صوتی ساختمان ارائه میکند.بسیار خوشحال میشویم نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *